Druk leven in Curitiba - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Frankenkoen Brazil - WaarBenJij.nu Druk leven in Curitiba - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Frankenkoen Brazil - WaarBenJij.nu

Druk leven in Curitiba

Door: Koen van Eijk e Frank Bax

Blijf op de hoogte en volg Frankenkoen

11 Juni 2014 | Brazilië, Curitiba

Olá amigos, familiares e conhecidos (Hallo vrienden, familie en kennissen),

Na 48 dagen niks van ons te laten horen, uiteraard omdat we het zo druk hebben, is het ons toch gelukt om het 3de reisverslag te schrijven. Voor degenen die het zijn vergeten: wij zijn Koen van Eijk en Frank Bax en lopen voor 14 weken stage in Brazilië. Na 46 dagen en de druk die we hebben, is het lastig om alles te beschrijven. Wij zijn dan ook niet verantwoordelijk voor niet-beschreven gebeurtenissen. Laten we beginnen in mei.

Begin mei hebben we het "eiland" Florianópolis bezichtigd. De Joaquina Beach was een erg mooie beach waar we dan ook een hele dag hebben doorgebracht. De dag erna zijn we naar een ander strand in het noorden van het eiland geweest. In de buurt van ons hotel lag een Irish pub, waar we, onder het genot van een pint, iedere avond voetbal hebben gekeken.
Twee weken later hebben we een week in Guarapuava doorgebracht, waar we enkele varkensbedrijven van TOPIGS do Brasil hebben bezocht. Het is mooi om de verschillen te zien tussen de varkenshouderij in Nederland en Brazilië. We kunnen als Nederland zeggen dat we ruim voor liggen qua dierenwelzijn, innovaties, infrastructuur... eigenlijk qua alles wel.

De afgelopen drie weken hebben we twee wedstrijden van Coritiba gezien. Samen met onze Braziliaanse vrienden zijn we naar de wedstrijden gaan kijken. Na de laatste wedstrijd zijn we 's avonds nog wat gaan drinken bij een kameraad en daarna zijn we naar een discotheek gegaan. Dit was een house club en er zat totaal geen variatie in de beat van de muziek. Alleen maar hetzelfde deuntje......

Helaas nog rouwig nieuws vanuit Curitiba: Frank’s laptop is vrijdag 30 mei overleden. Na meerdere reanimaties is hij helaas aan zijn verwondingen overleden. Doodsoorzaak: Braziliaans water.

Afgelopen weekend hebben we de Iguazu watervallen bezichtigd. Wat waren deze watervallen mooi zeg. Vanuit zowel Braziliaanse als Argentijnse kant hebben we de watervallen gezien. Bij mooi weer verschenen er regenbogen, vanwege de nevel die ontstaat bij de watervallen. In de busrit van zondag naar de Argentijnse kant van de watervallen zaten onder andere vier Belgen en Heidi(een Duitse), waar we mee aan de praat raakten. Met een Belg en Heidi zijn we door het park gekuierd. Al met al een mooie en leuke ervaring waarin we veel hebben gezien en gelachen. ´s Avonds zijn we met de Belgen gaan eten waarna we bij hun hotel nog wat ´dagschotels´ genuttigd hebben. Maandagmorgen zijn we naar de Braziliaanse kant van de watervallen gegaan. Hier hoorden we van een Engelssprekende negroïde Braziliaan dat we op een “Special Day” de watervallen kwamen bezichtigen. Die “Special Day” was te danken aan de hevige regenval, het waterpeil had namelijk nog nooit zo hoog gestaan. Zo Special was dat voor ons anders niet, aangezien Frank’s, 12 weken oude, laptop voorheen ook nog nooit zo’n hoog waterpeil had bereikt. Die bewuste “Special Day” stroomde er 46 miljoen liter water per seconde door de watervallen, een nieuw record. Het daarvoor gemeten record stond op 35 miljoen liter per seconde in 1983. Normaal gesproken stroomt er 1.5 miljoen liter per seconde door de watervallen, afgelopen weekend was het dus 30 keer zoveel. (http://worldcuptheguide.wordpress.com/2014/06/10/foz-do-iguacu-records-highest-ever-volume-of-water/)
Daarnaast hebben we de een na grootste dam ter wereld, de Itaipu dam, bezichtigd die overigens de meeste energie (bijna 100.000.000 mwh per jaar/genoeg voor 50 miljoen huishoudens) produceert. Zowel van binnen als buiten de dam kregen we een mooie rondleiding, waarin veel werd verteld.

Nu zitten we ondertussen al in week 10, donderdag gaan we bij een kameraad barbecueën en de wedstrijd Brazilië-Kroatië kijken. Vrijdag uiteraard naar een bar om de wedstrijd NEDERLAND – Spanje te zien. Volgende week woensdag gaan we naar Porto Alegre voor de wedstrijd Australië-NEDERLAND en volgende week vrijdag gaan we naar de Oranjecamping in São Paulo. Al met al nog genoeg te doen en een mooi vooruitzicht, al zijn we allebei blij als we over vier weken weer naar huis kunnen.

Obrigado pela leitura (Bedankt voor het lezen),

Koen e Frank

• 14 Juni 2014 - 16:25

Birgit En Peter:

Wij wensen jullie veel plezier in Porto Alegre en hopen dat het net zo'n spektakel wordt als gisteren.
    Geniet ervan!!

atenciosamente!!

• 14 Juni 2014 - 16:48

Frank:

Dankjewel Birgit en Peter.

Dat gaat hopelijk wel goedkomen. Als de sfeer net zo goed is als gisteren komt dat zeker goed.
    Dankjewel en jullie zien in het volgende verslag wel hoe het is geweest.

Groeten vanuit Curitiba.

P.S. Atenciosamente staat nog niet in mijn woordenschat

• 16 Juni 2014 - 22:07

Birgit En Peter:

haha, atenciosamente hebben we ook maar via vertalen.nu opgezocht en het zou 'groetjes' betekenen...

• 22 Juni 2014 - 22:51

Familie Van Hooff:

Ha, die Frank
    Leuk om weer een berichtje van jullie te lezen.We hebben afgelopen woensdag gelet of we jullie niet op de tribune in het stadion zagen , maar helaas de aandacht ging meer naar het koningklijk gezelschap uit dan naar jullie.Wel super gaaf dat je zo`n wedstrijd mee kunt maken en dat ze dan nog winnen ook.Hopelijk gaan ze dat morgen weer doe.
    Nog veel plezier de laatste paar weken.

De groetjes van ons allemaal, familie van Hooff