Dag 9 t/m 17 - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Frankenkoen Brazil - WaarBenJij.nu Dag 9 t/m 17 - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Frankenkoen Brazil - WaarBenJij.nu

Dag 9 t/m 17

Door: Frank en Koen

Blijf op de hoogte en volg Frankenkoen

22 April 2014 | Brazilië, Curitiba

Bom dia (bom dzjiaa),

Hierbij het reisverslag van de afgelopen tien dagen, waarin we weer het een en ander hebben meegemaakt.

Zaterdag 14 april hadden we ons eerste feest in Brazilië. Vanwege de verjaardag van een collega van TOPIGS do Brasil, werden we uitgenodigd om gezellig samen met haar vrienden een pilsje te komen drinken. Enkelen spraken ook Engels, dus zo hebben we met hun een erg gezellige avond gehad.

Ook werden we in de eerste week door vrienden uitgenodigd voor een feest van een universiteit in Curitiba. Deze vond plaats op zondag 15 april. Om 13 uur vertrokken we naar het feestterrein, een groot grasveld met een overdekt podium, waar verschillende artiesten optraden. In totaal waren er ongeveer 5.000 bezoekers. Onze smaakpupillen werden weer overgoten met goud water. Om 10 uur 's avonds gingen we naar huis. Door de honger die toeslag zijn we maar even langs de McDonalds, 100 meter van ons appartement, gereden om even wat te eten. Eenmaal thuis gekomen zijn we naar bed gegaan om maandagochtend weer fris op het werk te verschijnen.

Maandagavond, woensdagavond en donderdagavond hebben we gevoetbald met de jongens. In de buurt liggen enkele overdekte voetbalvelden met kunstgras, waar we fijn een potje kunnen voetballen. Tevens vloog ook deze week, echter vier dagen, weer voorbij.

Afgelopen vrijdag was het ook hier Goede Vrijdag en hadden we een fijne vrije dag om andere dingen te doen. De avond ervoor hadden we van half 12 tot half 1 gevoetbald en waren we pas om half 2 thuis. Vrijdag hebben we dus eerst uitgeslapen, waarna we ongeveer anderhalf uur door Curitiba hebben gewandeld. Tijdens de wandeling zijn we door enkele armoedige wijken gelopen. Daar is pas te zien wat armoede is, terwijl wij het al erg vinden om onze vriendin twee weken te moeten missen. Al gauw kwamen we erachter dat we tijdens de wandeling verbrand waren. Bij thuiskomst hebben we geskyped met het thuisfront, zodat zij ook op de hoogte blijven van alle zaken hier in Brazilië en andersom. Vrijdagavond hebben we met Giordana, een collega van TOPIGS, op een terras wat gedronken en daarna zijn we naar een "dansclub" gegaan. Hier trad een band op dat Braziliaanse muziek speelde. In deze club werd er op hoog niveau gedanst. Zelfs voor ons lag het tempo te hoog.

Na een zware nacht stonden we zaterdagmiddag met een lichtelijk katertje op. Frank met koppijn en Koen redelijk brak. Ondanks dat die dikke kop van Frank wel wat zou moeten kunnen verdragen, had hij toch twee pillekes nodig. Na een stevig Engels ontbijt/lunch, ei met spek, hebben we ons rond laten leiden in een groot park. Vervolgens zijn we samen met Giordana door een groot winkelcentrum geslenterd. U begrijpt natuurlijk wel dat je de (brakke) mannen hier niet blij mee maakt, al zouden de vrouwen hier jaloers op zijn. Na het verlaten van het winkelcentrum zijn we huiswaarts gegaan, waar we pizza's hebben gegeten en op tijd onder de wol zijn gekropen.

Na een voor ons lange nacht, brak de hel los: "waar is de stroom gebleven?". Frank ging op de uitkijk en zag al gauw wat de oorzaak was. Aan de overkant van de weg was een auto tegen een elektriciteitsmast aan gereden. Door het prachtig Braziliaans systeem waar alle elektriciteit- en telefoonkabels bovengronds hangen, was onze buurt niet meer van stroom voorzien. De lampen bij de McDonalds brandden, dus wij gingen met laptops en telefoons naar de Mac om daar te kunnen skypen, althans dat was de bedoeling. Op ons beste Portugees probeerden we de Wifi aan de gang te krijgen, maar ook hier hadden we geen ontvangst. Om ons thuisfront niet ongerust te laten, hebben we ons peperdure mobiel internet maar aangezet. Wat vonden ze het fijn dat we dit voor hun over hadden, al zullen ze wel anders piepen als ze op het einde van de maand de rekening binnenkrijgen.
Later die dag kwamen we erachter dat de 20-jarige chauffeur dronken was en ter plekke was overleden. Het was geen toeval dat dit op deze dag gebeurde. Uit religie is het in een groot deel van Brazilië namelijk een traditie om tussen Carnaval en Pasen 40 dagen geen alcohol te drinken. De dag voor het ongeluk was het weer toegestaan om alcohol te nuttigen. Daarom wordt vermoedt dat dit de reden is. De Brazilianen zijn overigens niet te beroerd om de schade in te halen, ziekenhuizen stromen op deze dag vol met comazuipers.
Zondagmiddag zijn we naar een grote wekelijkse markt geweest. Er stonden veel kraampjes en er waren verschillende muzikanten en circus acts te bewonderen. Na enkele uren in de zon te hebben gelopen, het was 28 graden, hebben we geluncht en zijn we naar het Oscar Niemeyer museum gegaan. Iedere eerste zondag van de maand kunnen bezoekers gratis naar binnen, dus als echte Nederlanders gaan we nog een keer terug. Zondagavond was het de bedoeling om op stap te gaan. Na drieënhalf uur van huis te zijn geweest, geen discotheek te hebben bezocht, geen druppel te hebben gedronken, drie taxiritten en een busrit achter de rug, smaakte het goude water in ons appartement weer uitermate goed. Een aantal kipburgers deden hierbij ten goede, waardoor we de avond alsnog goed hebben afgesloten.

Obrigado pela leitura (oobrieĝaadoe peelaa leetoeraa),

Koen e Frank